کولر گازی

چجوری متوجه بشم کولر گازی چند هزار باید بگیرم؟!

کولر گازی

چجوری متوجه بشم کولر گازی چند هزار باید بگیرم؟!

هنگامی که تابستان و روز های گرم از راه می ‌رسند تنها چشم امیدمان برای فرار از گرما ، کولرگازی است . شاید بدانید که کولرگازی های متفاوتی بر اساس اندازه شاخص BTU وجود دارند ؛ اما آیا می دانید که کدام یک از آنها برای خانه شما مناسب هستند ؟ بسیاری از مردم تصور می کنند که هرچه ظرفیت کولر گازی بیشتر باشد آن مدل فوق العاده تر است ، اما واقعیت این است که یک کولرگازی با ظرفیت بسیار بالا می تواند همانند یک کولر گازی با ظرفیت کم ناکارآمد باشد . بنابراین مهم است که قبل از خرید حتما اندازه کولر گازی خود را بر اساس فضای محیط انجام دهید .
ظرفیت کولرگازی بر حسب معیاری به نام BTU سنجیده می شود . ما در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت چگونه بر اساس این معیار مناسب ترین کولرگازی برای محیط خود را پیدا کنید . خواهیم گفت مزایای این کار چیست و چرا نامناسب بودن ظرفیت کولرگازی برای محیط آسیب زا است . پس با ما همراه باشید .

 

متراژ خانه و ظرفیت کولر گازی ؛ دو اصل مهم

هر کولر گازی هنگام تولید برای یک محیط با متراژ معین در نظر گرفته می شود . برای اینکه این مسئله را ساده تر کنیم ، خوب است ابتدا به طرز کار کولر گازی بپردازیم . قلب هر کولر گازی ، کمپرسور آن می باشد . این قطعه مهم از آن جهت کمپرسور نامیده شده است که توانایی فشرده سازی گاز را دارد .
شاید بدانید که گاز ها همواره در دمای پایینی به جوش می آیند . آنها هنگامی که مایع باشند دمای کمی دارند و گرم نیستند . کمپرسور وظیفه دارد گاز موجود در مخزن کولر گازی را از طریق فشرده سازی به مایع تبدیل نماید . زمانی که این اتفاق افتاد ، این مایع که قبلا گاز بوده و اکنون یک مایع سرد است روانه واحد داخلی کولر گازی می شود .
هنگامی که هوای گرم اتاق وارد واحد داخلی می شود و با این مایع سرد تماس پیدا می کند ، سرد می شود و به این ترتیب هوا خنک می شود . سپس این مایع دوباره تبدیل به گاز می گردد و به کمپرسور بر می گردد تا تبدیل به مایع شود . این چرخه تا زمانی تکرار می شود که هوای محیط دمای دلخواه شما را به دست آورد .
مدیا ارس | اندازه مناسب BTU کولر گازی

نقش BTU در این میان چیست ؟

این عبارت مخفف شده انگلیسی ، نخستین بار در انگلستان استفاده شد . حروف اول BTU از عبارت British Thermal Unit گرفته شده است که به معنای واحد اندازه گیری حرارتی انگلیسی می باشد . به کار رفتن این معیار در تعیین میزان خنک کنندگی کولر بر اساس متراژ محیط است . با این وجود میزان خنک کنندگی کولرگازی تنها به متراژ محیط بستگی ندارد و عوامل دیگری در آن دخیل هستند .
هرچه عدد مقابل شاخص BTU در یک کولرگازی بزرگ تر باشد ، آن کولرگازی قدرت بیشتری در خنک کردن هوا دارد .

کدام کولر گازی برای کدام متراژ ؟

همانطور که با مطالعه این مطلب دانسته اید ، خرید یک کولر گازی بر اساس BTU به متراژ محیط شما وابسته است . اگر محیط شما کوچک است باید به سراغ عدد های پایین تر و اگر محیط شما بزرگ است باید به سراغ عدد های بالا تر بروید . ظرفیت اکثر کولرگازی ها در همه مدل ها معمولا از 9000 شروع و به 48000 ختم می شوند .

چرا متراژ مهم است ؟

کولر گازی ها دستگاه هایی با عملکرد ساده و قطعات انگشت شمار نیستند . آنها بسیار پیچیده و دارای هوش مصنوعی هستند که از کنار هم قرار گرفتن ده ها قطعه ریز و درشت به وجود آمده اند . آنها آنقدر هوشمند هستند که برای متراژ های مختلف طراحی شده اند و اگر در محیطی با متراژ متفاوت قرار بگیرند ، سریعا علائم آشکاری از خود نشان می دهند .
برای مثال شما خواهید دید که محیط به خوبی گرم یا سرد نمی گردد . کولرگازی برای جبران این مشکل مجبور است به شدت کار کند اما به دلیل متراژ بالای محیط موفق نمی شود . قطعات کولرگازی بسیار سریع تر از حد معمول فرسوده می شوند و شما مجبورید خیلی زود یک کولرگازی دیگر بخرید .
با این وجود اگر یک کولرگازی متناسب با متراژ محیط خریداری نمایید ، کولرگازی به خوبی دمای محیط را بر اساس خواسته شما تغییر خواهد داد . البته همه چیز متراژ نیست و موارد دیگری می توانند روی ظرفیت کولرگازی تاثیر بگذارند . برای مثال اگر شما در منطقه ای با آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید ، باید یک کولرگازی با ظرفیت بالاتر از متراژ خود انتخاب کنید زیرا کولرگازی در هوای گرم مجبور است بیشتر کار کند .
مدیا ارس | اندازه مناسب BTU کولر گازی
اگر در خانه شما تعداد زیادی لوازم الکترونیکی مثل کامپیوتر همواره در حال کار هستند ، باید بدانید که آنها هوای خانه را گرم تر از حد معمول می کنند . در نتیجه شما باز هم باید یک کولر گازی با ظرفیت بالا تر خریداری نمایید که هوای خانه راحت خنک شود . علاوه بر این تعداد زیاد در و پنجره در خانه باعث می شود که هوای خنک یا گرم ایجاد شده توسط کولر از خانه خارج شود و کولر گازی برای تغییر دما مرتب به فشار بیافتد .
معیار ها و نکات فراوانی وجود دارد که هنگام خرید کولر گازی باید در نظر بگیرید . یکی از این اصلی ترین معیار ها ، ظرفیت کولرگازی است که باید بر اساس متراژ خریداری شود . در واقع برای محیط هایی با متراژ بالا کولرگازی هایی با ظرفیت بالا نیاز است . اگر چنین نباشد دیر یا زود کولر گازی دچار آسیب های شدیدی خواهد شد پس می توانید بفهمید این موضوع چقدر با اهمیت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *