کولر گازی

فرق بین گاز R22 و گاز R410 چیه؟

گاز مبرد

گاز R410 یا R22؟

اگر در مورد کولر گازی ها اندکی تحقیق کرده باشید ، می دانید که هم اکنون برای مبرد کولر گازی ها از گاز R410 استفاده می شود . اما چرا دیگر از گاز R22 استفاده نمی شود ؟ چرا با وجود اینکه در چند سال اخیر استفاده از گاز R22 در اوج خودش بود ، به طور ناگهانی از میان برداشته شد و گاز R410 به میدان آمد ؟ در ادامه به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت ؛ پس با ما همراه باشید .
دلیل از میان برداشته شدن گاز آر بیست و دو ، خطراتی بود که برای محیط زیست داشت . هنگامی که به دلایل مختلف مخزن مبرد کولر گازی دچار نشتی می شد ، این گاز از قفس آزاده شده و وارد جو می شد . بعد از ورود به جو باعث تخریب لایه اوزون می شد و دمای کره زمین افرایش می یافت . این مطلب تا سال ها به دلیل نبود گاز جایگزین برای آن پنهان ماند اما از سال 2012 بود که تولید و مصرف آن غیر قانونی اعلام شد .
پس از متوقف شدن تولید این گاز ، گاز R410 وارد میدان شد . این گاز هیچ یک از معایب گاز قبلی را ندارد و مزایای آن نیز بیشتر است . کارشناسان جهانی این گاز را حافظ محیط زیست اعلام کرده اند به گونه ای که حتی در صورت نشت و ورود به جو ، هیچ آسیبی را به دنبال نمی آورد .

چرا گاز R22 با گاز R410 متفاوت است ؟

دلیل این امر تفاوت در عملکرد آنها می باشد . گاز آر بیست و دو گرما را دیر جذب می کند و دیر آزاد می سازد . این سازوکار در عملکرد کولر گازی ضروری است ولی این گاز خوب آن را انجام نمی دهد . گاز R410 بر خلاف آن خیلی سریع گرما را جذب می کند و خیلی سریع نیز آن را آزاد می سازد . این باعث می شود عملکرد بسیار بهتری داشته باشد و تمامی برند های سازنده کولر گازی از آن استفاده نمایند .

چه چیزی موجب برتری گاز R410 نسبت به گاز R22 می شود ؟

دلایل فراوانی وجود دارند که موجب می شوند این گاز از همه لحاظ برتر باشد . گاز آر چهارصد و ده برخلاف گاز آر بیست و دو زود تر توسط کمپرسور کولر گازی به جوش می آید زیرا دارای نقطه جوش کمتری نیز می باشد . همچنین کمپرسوری که از این گاز استفاده کند ، دیر تر فرسوده می شود و به این ترتیب کولر گازی طول عمر بیشتری به دست می آورد . اگر قصد خرید کولر گازی دارید که خیلی خوب خانه را خنک یا گرم کند ، علاوه بر پیدا کردن یک برند مشهور باید به دنبال کولر گازی ای باشید که از گاز مبرد R410 استفاده می کند .
مدیا ارس | تفاوت بین گاز R22 و گاز R410

چه روغن هایی در گاز R22 و R410 به کار می رود ؟

هر دوی این گاز ها برای کار نیاز به روغن های متفاوتی دارند . در کمپرسوری که از گاز مبرد R22 استفاده می کند ، روغن معدنی به کار می رود . با این وجود در کمپرسوری که از گاز مبرد R410 استفاده می شود ، از روغن هایی که در آزمایشگاه های صنعتی تقویت شده اند بهره گرفته می شود . روغن های صنعتی نسبت به روغن های معدنی کیفیت بالا تری دارند و قیمت بالای آنها نشانگر این موضوع است .

جمع بندی

اگر به دنبال کولر گازی ای هستید که کیفیت عالی ای داشته باشد و در طول سال مرتب جیب هایتان را به خاطر تعمیرات ریز و درشت خالی نکند ، به دنبال محصولی باشید که از گاز R410 استفاده نماید . این گاز نسبت به گاز R22 کیفیت بالایی دارد و طول عمر بالای کمپرسور را تضمین می کند . کمپرسور مهم ترین بخش حیاتی کولر گازی است و هنگامی که طول عمر بالایی داشته باشد ، کل کولر گازی تا سال ها سر پا خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *